pondělí 6. dubna 2015

Šestý případ sympatické islandské právničky Tóry

Autorka: Yrsa Sigurdardóttir
Překladatel: Eduard Světlík
Žánr: krimi, detektivka
Nakladatel: Metafora
Rok vydání: 2014
Počet stran: 360
Vazba: vázaná
Anotace:
Šestý případ sympatické právničky Tóry!
Nejmrazivější román Yrsy Sigurdardóttir, mezinárodní bestseller.
„Maminka mrtvá." Čistý dětský hlásek byl nepříjemně jasný. To bylo to poslední, co chtěl Brynjar - a nepochybně i ostatní - v této chvíli slyšet. „Taťka je mrtvej." Ještě hůř. „Adda taky. Bygga taky." Dítě si povzdechlo a sevřelo babiččinu nohu. „Všichni mrtví."
Do přístavu v Reykjavíku vpluje luxusní jachta. Na tom by nebylo nic divného – kdyby ovšem nebyla liduprázdná.
Co se stalo s posádkou a s rodinou, která byla na palubě, když opouštěli Lisabon?
Rodiče mladého otce, který spolu s ostatními během plavby nevysvětlitelně zmizel, si najmou známou advokátku Tóru Gudmundsdóttir, aby prazvláštní případ prošetřila. Jenže záhada se brzy začne ještě prohlubovat. Šíří se řeči, že loď byla prokletá. A aby toho nebylo málo, zdá se, že na palubě zahlédla jedno ze zmizelých dvojčat...
Co to má znamenat?
A kde je Karitas, půvabná žena bývalého majitele jachty?
Komu patří tělo, které bylo vyplaveno o kus dál na pobřeží?
Tóra má jako obvykle plné ruce práce a před sebou snad nejtěžší případ, jaký kdy musela řešit...


Knihy Yrsy Sigurdardóttir jsem až donedávna neznala, ale na její tvorbu jsem slyšela samé chvály. Tušila jsem, že Poslední rituál – moje první autorčina knížka – bude něčím odlišná a i když obyčejně literaturu s touto tematikou nečtu, příběhu jsem dala šanci. A jak to dopadlo, si můžete přečíst v mé recenzi (ZDE). Příběhy této islandské spisovatelky mají bezesporu něco, co mě upoutá již po přečtení několika slov z anotace. Podobně tomu bylo i Posledního rituálu a jinak tomu nebylo ani u další její knížky PLAVBA SMRTI.
♠♠♠
Tři slova mi stačila, abych věděla, že i u dalšího Yrsina příběhu se nebudu nudit. Plavba smrti měla zajímavý příběh a neotřelý námět, které zaujmou i náročného čtenáře.  Yrsina schopnost „vcucnout“ čtenáře do děje nechyběla ani protentokrát. Touha po odhalení všech tajemství luxusní jachty vás žene otáčet stránky dále a dále. Šestý případ sympatické právničky Tóry doporučuji každému, kdo umí ocenit skvěle napsané severské krimi, ve kterém nechybí napětí, akce, strach, smrt a přiměřená dávka mezilidských vztahů s propracovanými postavami. 
♠♠♠
Pokaždé, když jsem měla pocit, že přicházím případu na kloub, přišla autorka s něčím, co mě odrovnalo nebo s dalšími podrobnostmi, které na případ vrhaly nové světlo. Realistické vykreslenosti postav napomohly i vedlejší zápletky ostatních postav, mezi něž patří pracovní schůzky nebo Yrsin soukromý život.
Plavba smrti skrz naskrz naplňuje žánrová očekávání. A pokud si myslíte, že vám bude stačit několik stránek na rozšifrování celého případu, tak brzděte. U Yrsy tomu tak zaručeně nebude. Rozuzlení v tomto případě moje očekávání přímo předčilo.
♠♠♠
Přečetli jste již kdejakou severskou detektivku, ale nenarazili jste ještě na příběhy této šarmantní islandské právničky? Rychle to napravte! Mohu vám zaručit, že u jedné knížky rozhodně neskončíte.
Jednoduše řečeno: kdo umí, ten umí a Yrsa Sigurdardóttir opravdu umí. (Pozorní čtenáři jistě postřehli, že tuto frázi nepoužívám ve svých recenzích až tak často. To už musí být něco, ale u Yrsy neváhám).
V mé „čtecí čekačce“ vzorně čeká i další Yrsina knížka, Žhavý hrob, kterou mě nedávno obdarovala kamarádka. Opravdu se nedivím – po mých nadšených „mini“ recenzích na autorčinu tvorbu – že mi vybrala právě něco od ní.

PS: U Yrsiných knížek jen tak neusnete!

Hodnocení: 5/5


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Metafora, jehož spolupráce si velmi vážím.

Žádné komentáře:

Okomentovat